Zgodnie z Art. 20 Ustawy o zarządzaniu kryzysowym wójt, burmistrz, prezydent miasta zapewnia na obszarze gminy ( miasta ) realizację następujących zadań:
całodobowe alarmowanie członków gminnego zespołu zarządzania kryzysowego, a w sytuacjach kryzysowych zapewnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji oraz dokumentowania prowadzonych czynności;
współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej;
nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;
współpracę z podmiotami realizującymi monitoring środowiska;
współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
realizację zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.
W celu prawidłowej realizacji powyżej wymienionych zadań wójt, burmistrz, prezydent miasta może tworzyć gminne ( miejskie ) centrum zarządzania kryzysowego.
Warunki techniczne i standardy wyposażenia gminnego ( miejskiego ) centrum zarządzania kryzysowego a w szczególności infrastruktura techniczna i wyposażenie, powinny umożliwiać efektywne wypełnianie zadań zespołu z zachowaniem ciągłości jego działania i wymiany informacji podczas pracy.
Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego powinno składać się z pomieszczeń dla służby dyżurnej, pomieszczeń do pracy operacyjnej i ćwiczeń zespołu a także zaplecza socjalnego, sanitarnego oraz technicznego i być wyposażone w:
urządzenia łączności przewodowej i bezprzewodowej z podmiotami uwzględnionymi w planie reagowania kryzysowego zapewniające ich alarmowanie, dysponowanie i współdziałanie, a także zapewniające przekazywanie informacji kierującym działaniami w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia;
system teleinformatyczny kompatybilny z systemami funkcjonującymi w zespołach na szczeblu powiatu i województwa;
specjalne oprzyrządowanie i oprogramowanie systemu, zapewniające możliwości multimedialnej prezentacji danych;
mapy operacyjne standardowe i cyfrowe oraz specjalistyczne oprogramowanie prognostyczno-planistyczne, a także dokumentację i procedury odpowiednie dla gminy;
awaryjny plan ewakuacji oraz funkcjonowania zespołu w miejscu zastępczym;
system uruchamiania ostrzegania i alarmowania ludności;
system rejestracji rozmów radiowych i telefonicznych oraz ich archiwizacji;
awaryjne zasilanie urządzeń końcowych.
Pomieszczenia i ich wyposażenie powinny zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy w zakresie oświetlenia, wymiany powietrza, zabezpieczenia przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi, nasłonecznieniem oraz przed drganiami, hałasem i innymi czynnikami szkodliwymi lub uciążliwymi dla zdrowia, o których mowa w przepisach z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego w Pile zostało utworzone dnia 31 stycznia 2017 roku Zarządzeniem Prezydenta Miasta Piły Nr. 861(26)17 z dnia 31 stycznia 2017 roku;
Obsługę Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego zapewnia Straż Miejska w Pile;
Siedzibą Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Pile jest Straż Miejska w Pile przy ulicy Zygmunta Starego 1;
Opis zadań, obsady i trybu pracy Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego określa regulamin stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia;
Wprowadzona została instrukcja obiegu informacji o zagrożeniach meteorologicznych na obszarze Miasta Piły stanowiący załącznik Nr. 2 do zarządzenia.
Regulamin Centrum Zarządzania Kryzysowego stanowi załącznik Nr. 1 do zarządzenia.
Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego ujęte jest również w Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Piły Zarządzeniem Nr. 1456(178)18 z dnia 2 maja 2018 roku.