„Akcja edukacja – Podniesienie wiedzy i kompetencji uczniów szkół podstawowych ZIT MOF Piły z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym”

 

 

,, Akcja edukacja – Podnoszenie wiedzy i kompetencji uczniów szkół podstawowych ZIT MOF Piły z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym

 

W dniu 05 lutego 2025 r. Gmina Piła podpisała umowę z Zarządem Województwa Wielkopolskiego o dofinansowaniu projektu „ Akcja edukacja – Podniesienie wiedzy i kompetencji uczniów szkół podstawowych” środkami Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie dla  Wielkopolski 2021-2027, Priorytet 06 Fundusze europejskie dla Wielkopolski o silniejszym wymiarze społecznym (EFS+), Działanie 06.08 Edukacja przedszkolna, ogólna oraz kształcenie  zawodowe w ramach ZIT.

 

Okres realizacji projektu: od 01 marca 2025 do 31 grudnia 2026

 

Celem projektu „Akcja edukacja – Podniesienie wiedzy i kompetencji uczniów szkół podstawowych ZIT MOF Piły z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym” jest rozwijanie kompetencji, umiejętności i zainteresowań uczniów tematyką: bezpieczeństwa ruchu drogowego – w tym celu  

– przygotowane zostanie miejsce na miasteczku ruchu drogowego do zajęć praktycznych  i przeprowadzenia egzaminu praktycznego na kartę rowerową. W celu prawidłowej realizacji tego celu zakupione  zostaną: rowery (w tym rower trójkołowy) i hulajnogi (także elektryczne).

– udzielanie pierwszej pomocy także przy wykorzystaniu defibrylatora i manekinów (FANTOMÓW), kamizelek do treningu pomocy przy zadławieniach, masek do ćwiczeń RKO, apteczek pierwszej pomocy  z wyposażeniem oraz mat do ćwiczeń

– promowania postaw prozdrowotnych, zdrowego stylu życia i wspierania aktywności fizycznej – przy wykorzystaniu  analizatora składu ciała, zabaw sensorycznych i pomocy dydaktycznych.

 

Zajęcia prowadzone będą w formie wykładów i warsztatów, realizowanych poza edukacją formalną.

Wsparciem objętych zostanie łącznie 1000 uczniów z 13 Szkół Podstawowych z obszaru ZIT MOF Piła:

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Stanisława Staszica w Pile,

Szkoła podstawowa nr 2 im. Olimpijczyków Polskich w Pile,

Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Brzechwy w Pile,

Szkoła Podstawowa nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Pile,

Szkoła Podstawowa nr 5 im. Dzieci Polskich w Pile,

Szkoła Podstawowa nr 6 im. Lotników Polskich w Pile,

Szkoła Podstawowa nr 7 im. Adama Mickiewicza w Pile,

Szkoła Podstawowa nr 11 im. Królowej Jadwigi w Pile,

Szkoła Podstawowa nr 12 im. Janusza Korczaka w Pile,

Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Kaczorach,

Szkoła Podstawowa im. Straży Granicznej II Rzeczpospolitej w Śmiłowie,

Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wielkopolskich w Dziembowie, 

Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wysokiej.

 

Zadania 1 – Rozwijanie i podnoszenie kompetencji uczniów w zakresie ruchu drogowego

 

Teoria:

Obejmuje:

– rodzaje dróg

– zasady poruszania się po drodze w obszarze niezabudowanym

– wyposażenie roweru

– znaki drogowe poziome i pionowe, sygnalizacja drogowa

– manewry na drodze

– ogólne zasady ruchu rowerów

– skrzyżowania równorzędne i podporządkowane

– omówienie nowych rodzajów pojazdów tj. rowerów hybrydowych, hulajnóg elektrycznych, rowerów trójkołowych i specyfik.

– zasady, których należy przestrzegać przy poruszaniu się ww. pojazdami

 

 Praktyczne:

 Obejmują:

– Ćwiczenia praktyczne na różnego rodzaju pojazdach na terenie Miasteczka Ruchu Drogowego. Nauka prawidłowego poruszania się jednośladami.

 

Zakończenie – Egzamin praktyczny:

Egzamin sprawdzający wiedzę – pozytywny wynik egzaminu powoduje wydanie karty

rowerowej.

 

Zadanie 2 – Rozwijanie i podnoszenie  kompetencji uczniów w zakresie udzielania pierwszej pomocy

 

Teoria i praktyka:

Obejmuje:

– zasady bezpiecznej postawy w miejscu zdarzenia

– rozpytanie o stan zdrowia osoby poszkodowanej

– badanie przytomności i oddechu

– prawidłowe wezwanie pomocy

– przewrócenie z brzucha na plecy

– jak postępować z osobą nieprzytomną z zachowaniem prawidłowego oddechu (pozycja   bezpieczna boczna)

– jak postępować z osobą nieprzytomną bez prawidłowego oddechu (resuscytacja krążeniowo – oddechowa)

– jak użyć  prawidłowo auto. Defibrylatora Zewnętrznego (AED)

– jak postępować w przypadku zadławienia i zakrztuszenia

– obsługa apteczki pierwszej pomocy

 

Zakończenie:

Egzaminem sprawdzającym wiedzę (potwierdzony wydanym zaświadczeniem- certyfikatem).

 

Zadanie 3-Rozwijanie i podnoszenie kompetencji uczniów w zakresie postaw prozdrowotnych

 

Teoria i ćwiczenia + zabawy sensoryczne

Obejmuje:

– uzyskanie wiedzy jak wyliczyć swoje zapotrzebowanie na makroskładniki oraz kaloryczność

– uzyskanie  wiedzy o zdrowych węglowodanach i tłuszczach

– uzyskanie wiedzy jak zbudować masę mięśniową w okresie dojrzewania  i czemu to służy

– nauka kolorów na talerzu ich znaczenie

– uzyskanie wiedzy jak zachować zdrowe proporcje – pomiary i skład ciała

 

Zakończenie:

Sprawdzenie wiedzy uczestników.

 

Całkowita wartość projektu   – 602 499,01 PLN

Kwota dofinansowania          – 481 999,20 PLN

Kwota dofinansowania UE     – 421 749,30 PLN

 

#FunduszeUE  #FunduszeEuropejskie

 

Przejdź do treści