,, Akcja edukacja – Podnoszenie wiedzy i kompetencji uczniów szkół podstawowych ZIT MOF Piły z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym”
W dniu 05 lutego 2025 r. Gmina Piła podpisała umowę z Zarządem Województwa Wielkopolskiego o dofinansowaniu projektu „ Akcja edukacja – Podniesienie wiedzy i kompetencji uczniów szkół podstawowych” środkami Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027, Priorytet 06 Fundusze europejskie dla Wielkopolski o silniejszym wymiarze społecznym (EFS+), Działanie 06.08 Edukacja przedszkolna, ogólna oraz kształcenie zawodowe w ramach ZIT.
Okres realizacji projektu: od 01 marca 2025 do 31 grudnia 2026
Celem projektu „Akcja edukacja – Podniesienie wiedzy i kompetencji uczniów szkół podstawowych ZIT MOF Piły z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym” jest rozwijanie kompetencji, umiejętności i zainteresowań uczniów tematyką: bezpieczeństwa ruchu drogowego – w tym celu
– przygotowane zostanie miejsce na miasteczku ruchu drogowego do zajęć praktycznych i przeprowadzenia egzaminu praktycznego na kartę rowerową. W celu prawidłowej realizacji tego celu zakupione zostaną: rowery (w tym rower trójkołowy) i hulajnogi (także elektryczne).
– udzielanie pierwszej pomocy także przy wykorzystaniu defibrylatora i manekinów (FANTOMÓW), kamizelek do treningu pomocy przy zadławieniach, masek do ćwiczeń RKO, apteczek pierwszej pomocy z wyposażeniem oraz mat do ćwiczeń
– promowania postaw prozdrowotnych, zdrowego stylu życia i wspierania aktywności fizycznej – przy wykorzystaniu analizatora składu ciała, zabaw sensorycznych i pomocy dydaktycznych.
Zajęcia prowadzone będą w formie wykładów i warsztatów, realizowanych poza edukacją formalną.
Wsparciem objętych zostanie łącznie 1000 uczniów z 13 Szkół Podstawowych z obszaru ZIT MOF Piła:
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Stanisława Staszica w Pile,
Szkoła podstawowa nr 2 im. Olimpijczyków Polskich w Pile,
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Brzechwy w Pile,
Szkoła Podstawowa nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Pile,
Szkoła Podstawowa nr 5 im. Dzieci Polskich w Pile,
Szkoła Podstawowa nr 6 im. Lotników Polskich w Pile,
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Adama Mickiewicza w Pile,
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Królowej Jadwigi w Pile,
Szkoła Podstawowa nr 12 im. Janusza Korczaka w Pile,
Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Kaczorach,
Szkoła Podstawowa im. Straży Granicznej II Rzeczpospolitej w Śmiłowie,
Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wielkopolskich w Dziembowie,
Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wysokiej.
Zadania 1 – Rozwijanie i podnoszenie kompetencji uczniów w zakresie ruchu drogowego
Teoria:
Obejmuje:
– rodzaje dróg
– zasady poruszania się po drodze w obszarze niezabudowanym
– wyposażenie roweru
– znaki drogowe poziome i pionowe, sygnalizacja drogowa
– manewry na drodze
– ogólne zasady ruchu rowerów
– skrzyżowania równorzędne i podporządkowane
– omówienie nowych rodzajów pojazdów tj. rowerów hybrydowych, hulajnóg elektrycznych, rowerów trójkołowych i specyfik.
– zasady, których należy przestrzegać przy poruszaniu się ww. pojazdami
Praktyczne:
Obejmują:
– Ćwiczenia praktyczne na różnego rodzaju pojazdach na terenie Miasteczka Ruchu Drogowego. Nauka prawidłowego poruszania się jednośladami.
Zakończenie – Egzamin praktyczny:
Egzamin sprawdzający wiedzę – pozytywny wynik egzaminu powoduje wydanie karty
rowerowej.
Zadanie 2 – Rozwijanie i podnoszenie kompetencji uczniów w zakresie udzielania pierwszej pomocy
Teoria i praktyka:
Obejmuje:
– zasady bezpiecznej postawy w miejscu zdarzenia
– rozpytanie o stan zdrowia osoby poszkodowanej
– badanie przytomności i oddechu
– prawidłowe wezwanie pomocy
– przewrócenie z brzucha na plecy
– jak postępować z osobą nieprzytomną z zachowaniem prawidłowego oddechu (pozycja bezpieczna boczna)
– jak postępować z osobą nieprzytomną bez prawidłowego oddechu (resuscytacja krążeniowo – oddechowa)
– jak użyć prawidłowo auto. Defibrylatora Zewnętrznego (AED)
– jak postępować w przypadku zadławienia i zakrztuszenia
– obsługa apteczki pierwszej pomocy
Zakończenie:
Egzaminem sprawdzającym wiedzę (potwierdzony wydanym zaświadczeniem- certyfikatem).
Zadanie 3-Rozwijanie i podnoszenie kompetencji uczniów w zakresie postaw prozdrowotnych
Teoria i ćwiczenia + zabawy sensoryczne
Obejmuje:
– uzyskanie wiedzy jak wyliczyć swoje zapotrzebowanie na makroskładniki oraz kaloryczność
– uzyskanie wiedzy o zdrowych węglowodanach i tłuszczach
– uzyskanie wiedzy jak zbudować masę mięśniową w okresie dojrzewania i czemu to służy
– nauka kolorów na talerzu ich znaczenie
– uzyskanie wiedzy jak zachować zdrowe proporcje – pomiary i skład ciała
Zakończenie:
Sprawdzenie wiedzy uczestników.
Całkowita wartość projektu – 602 499,01 PLN
Kwota dofinansowania – 481 999,20 PLN
Kwota dofinansowania UE – 421 749,30 PLN
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie